مسجد اعظم / علّامه جوادی آملی / 10 مهر 1398
مباحث این مقام:
1. جزئیات نعم بهشتی
2. در اختیار کیست
3. آیا بیشتر از این قابل آرزوست
برخی از نعم در بهشت متعلق مشیت انسان و برخی به خاطر عدم شناخت خارج از قلمرو مشیت او هستند. البته انسان می تواند به نحو کلی همه چیز را آرزو کند. مثلا بگوید هر چیز که باعث لذت است را بخواهد که آن چه خارج از معرفت و مشیت او هست نیز داخل در آن باشد اما به نحو مشخص و مصداقی نمی تواند چیزی را که نمی شناسد آرزو کند. بهشت محدود به معرفت ما نیست.
از آن جا که انسان مومن در دنیا جز به میل خدا کاری نکرده است خدا هم در بهشت زمام امور را به بهشتیان می دهد و همه مور همان کونه اند که او میل دارد. استغفار انسان های معمولی برای دفع ذنب انجام شده است و برای اولیاء برای دفع ذنب انجام نشده.
زنجبیل چشمه ای است در بهشت که بخشی از آب آن را مخلوط می کنند و رزق برخی بهشتیان می شود و خالص آن مخصوص مقربین است. کان مزاجها زنجبیلا. یعنی ممزوجی از زنجبیل که چشمه ای بهشتی است می باشد. معنای آیه این نیست که آب چشمه طعم زنجبیل دارد.
امین الاسلام طبرسی در مجمع البیان جلد 10 صفحه310: یطهرهم عن کل شیئ سوی الله...