الموجز فی أصول الفقه - آیت الله جعفر سبحانی - جلد 1 - صفحه 6 تا 10
الفهرس العامّ لهذا الجزء
فهرست کلّی این جلد از کتاب
1. المقدّمة تتضمّن إثنی عشر أمرا.
1. مقدّمه ای که شامل 12 بخش می شود.
2. المقصد الأوّل فی الأوامر و فیه عشرة فصول.
2. مقصد اوّل درباره اوامر که ده فصل دارد.
3. المقصد الثّانی فی النّواهی و فیه ستّة فصول.
3. مقصد دوّم درباره نواهی که سه فصل دارد.
4. المقصد الثّالث فی المفاهیم و فیه خمسة أمور و ستّة فصول.
4. مقصد سوّم درباره مفاهیم که پنج بخش و شش فصل دارد.
5. المقصد الرّابع فی العموم و الخصوص و فیه إثنا عشر فصلا.
5. مقصد چهارم درباره عموم و خصوص که دوازده فصل دارد.
6. المقصد الخامس فی المطلق و المقیّد و المجمل و المبیّن و فیه ستّة فصول.
6. مقصد پنجم درباره مطلق و مقیّد و همچنین مجمل و مبیّن که شش فصل دارد.
و قبل الخوض فی المباحث الأصولیّة نذکر أمورا کالمقدّمة للکتاب:
و پیش از غرق شدن در مباحث اصولی مواردی را ذکر می کنیم که برای کتاب به منزله مقدّمه هستند:
المقدّمة:
مقدّمه
و فیها أمور:
در این مقدّمه مواردی بیان شده است:
الأمر الأوّل: تعریف علم الأصول و موضوعه و مسائله و غایته.
مورد اوّل: تعریف علم اصول و موضوع، مسائل و هدف آن.
الأمر الثّانی: فی تقسیم المباحث الأصولیّة إلى لفظیّة و عقلیّة.
مورد دوّم: درباره تقسیم مباحث اصولی به لفظی و عقلی.
الأمر الثّالث: فی الوضع و أقسامه الأربعة و تقسیمه أیضا إلى شخصیّ و نوعیّ.
مورد سوّم: در وضع و اقسام چهارگانه اش و همچنین تقسیم آن به شخصی و نوعی.
الأمر الرّابع: تقسیم الدّلالة إلى تصوّریّة و تصدیقیّة.
مورد چهارم: تقسیم دلالت به تصوّری و تصدیقی.
الأمر الخامس: فی الحقیقة و المجاز.
مورد پنجم: درباره حقیقت و مجاز.
الأمر السّادس: علامات الحقیقة و المجاز.
مورد ششم: علامت های حقیقت و مجاز.
الأمر السّابع: الأصول اللّفظیّة.
مورد هفتم: اصول لفظی.
الأمر الثّامن: الاشتراک و التّرادف و إمکانهما و وقوعهما.
مورد هشتم: اشتراک و ترادف و امکان و وقوع آن دو.
الأمر التّاسع: إستعمال المشترک فی أکثر من معنى.
مورد نهم: بکارگیری مشترک در بیشتر از یک معنا.
الأمر العاشر: الحقیقة الشّرعیّة و المتشرّعیّة.
مورد دهم: حقیقت شرعیّه و متشرّعیّه.
الأمر الحادی عشر: فی أنّ أسماء العبادات و المعاملات موضوعة للصّحیح أو للأعمّ.
مورد یازدهم: درباره این که اسماء عبادات و معاملات برای صحیح وضع شده اند یا اعم.
الأمر الثّانی عشر: المشتقّ و أنّه موضوع للمتلبّس بالمبدأ أو للأعمّ.
مورد دوازدهم: مشتق و این که مشتق برای متلبّس به مبدأ وضع شده است یا برای اعم.
استاد عابدی - درس ششم
- مکتب نجف و قم با دقت علمی متمایز نیستند بلکه دو مدرسه محسوب می شوند.