سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدینة العلم

یادداشت های محمد عابدینی

 

مسجد اعظم / علّامه جوادی آملی / 7 مهر 1398

سوره مبارکه انسان

هل أتی علی الإنسان حین من الدّهر لم یکن شیئاً مذکوراً

از خلقت انسان با فعل ماضی یاد می کند. نبتلیه: علامه می فرماید نقلبه و نبدله. باید می گفت قلبناه و بدلناه. تفسیر شیخ طوسی نزدیک به واقع است.

دهر یعنی بخشی از زمان طولانی. واحد سنجش متغیر به متغیر زمان و واحد سنجش متغیر به ثابت دهر و واحد سنجش ثابت به ثابت سرمد است.

مقصد انسان دار القرار است. انسان متحرک است و دنیا دار حرکت است اما حرکت دائمی نیست و دوام در حرکت یعنی لغو و بی هدفی و نرسیدن به مقصد. انا هدیناه السبیل. راه انسان از درون می گذرد. نشانه طی شدن مسیر اقوال و افعال اوست. اما شاکرا و اما کفورا: به معنای تخییر نیست بلکه مفید تقسیم است. اگر کفور بود: انا اعتدنا للکافرین سلاسل. ابرار به کسی می گویند که در برّ مانند بیابان وسیع فکر و عمل می کند. مقام مقربین بالاتر از ابرار است.

إنّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافوراً.

"و لم أکن بدعائک ربّ شقیّاً"

امام صادق فرمود در شرق و غرب هر چه از علم بیابید از ماست.

کأس یعنی لیوان پُر. مزاج یعنی: عیناً یشرب بها عباد الله یفجّرونها تفریجاً.

بشر در دنیا تابع چشمه است ولی در بهشت چشمه تابع اهل بهست است.

یوفون بالنّذر و یخافون یوماً کان شرّه مستطیراً.

درخت و میوه بهشت اختصاص در میوه و نوع خاصی ندارد. عینا بیان کافور است.

و یطعمون الطعام علی حبّه مسکینا و یتیما و اسیرا.